× Iets te koop, te ruil of weg te geven? Plaats het hier!

HAL Reddingssloep Aluminium

Meer
5 jaren 2 maanden geleden #518 door dirkjan
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
HAL (Holland America Lijn) aluminium reddingsloep uit 1952. Boot is in midden jaren negentig voorzien van red cedar opbouw, boei en teak potdeksel. Daarbij is het karakter en de lijn van de boot als uitgangspunt gehanteerd. Het levert een prachtige zeeg op en maakt de boot enig in haar soort. De messing en koperen patrijspoorten zijn origineel afkomstig van een HAL oceaanstomer.

Het aluminium casco van de boot is ter versteviging volledig in glasvezel met epoxy geplaatst. De boot heeft een aangehangen kiel van 1500 kg waardoor de stabiliteit en het vaargedrag ongeƫvenaard zijn, ook op groot water. De boot heeft een mastvoet op de kiel (met dekdoorgang) en er in nog een verlijmde Van der Neut mast van 12 meter (matige conditie) aanwezig. Ook is er nog divers beslag. Wij hebben de sloep niet onder zeil gebruikt, maar voor de liefhebber is de boot met een relatief kleine investering weer zeilend te maken.

In het vooronder met teak vluchtluik op het voordek bevindt zich een ruim twee persoonsbed met daaronder veel opbergruimte. Een schuifkast biedt nog eens extra ruimte voor kleding en toiletgerei.

In de gezellige roef (geen stahoogte) is aan stuurboordzijde een L-vormige bank geplaatst die eenvoudig omgebouwd kan worden tot ruim tweepersoonbed. Aan bakboordzijde zijn twee schuifkasten aanwezig. Rondom is een legplank met opstaande rand. Aan de achterzijde van de roef bevinden zich een kleine keuken met veel kastruimte en een tweepitsgastoestel. Het gas wordt vanuit een fles aangevoerd vanuit een geventileerde bankkast in de kuip. Onder de trapopgang bevindt zich een toilet met onderwater lozing. Een dieselkachel met afsluitbare doorvoer stookt de kajuit ook op koude voorjaarsavonden in een paar minuten warm.

De kuip is rondom voorzien van zitbanken met daaronder weer veel opslagruimte. Onder het motorluik in de kajuit bevindt zich een Lister Petter 20 pk twee cilinder diesel uit 1996. Een probleemloze motor die half gas de rompsnelheid (rond de 10 km/u) haalt. Er zijn twee geschakelde accu's, een voor de elektronica en een voor de startmotor. De schroefas is watergesmeerd. Aan bakboordzijde bevindt zich een kunststof watertank, aan stuurboordzijde een rvs-dieseltank. Beide rond de 50 liter.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

• leocusell
  • Bezoeker
  • Bezoeker
4 jaren 10 maanden geleden #563 door leocusell
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Beste, eigenaar van de Bries. ( ex H.A.L. sloep. )

wat heeft U, een mooi gelijnde sloep.
ik heb een grote passie voor zeilsloepen.
zelf heb ik er ook een ( zie: foto. zeilsloep Borneo. ex stoomvaart mij. nederland.)
ook ben ik nieuwsgierig naar Uw, sloep.
kan ik voor het e.e.a. met U, in contact komen ?.
H Gr, Leo Cusell. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.469 seconden
Gemaakt door Kunena